LEGALNY E-MAIL MARKETING – część 2

 

Z CYKLU: WSZYSTKO, CO MUSISZ WIEDZIEĆ O KWESTIACH PRAWNYCH

LEGALNY E-MAIL MARKETING - część 2

 

Jak uzyskać zgodę?

W większości przypadków do przeprowadzenia mailingu z większych baz konieczne będzie posiadanie wszystkich ze wskazanych zgód.  Podstawową zgodą jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych – w przypadku braku takiej zgody, niedopuszczalne jest prowadzenie jakichkolwiek kampanii, ponieważ dane do tego niezbędne nie powinny być w ogóle przetwarzane.

Prawidłowo skonstruowana zgoda musi zawierać 3 elementy:

  • dane, których dotyczy (najczęściej będzie dotyczyć wszystkich danych zawartych
    w formularzu)
  • cel wykorzystania podanych danych
  • informacje o podmiocie, który te dane będzie wykorzystywał

Użytkownik, który wyraził zgodę na otrzymywanie wiadomości, ma prawo w każdej chwili ją cofnąć. Taka możliwość powinna być stworzona bezpośrednio w wysyłanej wiadomości

Adresy odbiorców kampanii mogą być pozyskiwane na wiele sposobów. Najbezpieczniej jest korzystać z własnej bazy adresów CRM lub pozyskanych od osób odwiedzających naszą stronę internetowa, np. podczas rejestracji klienta w sklepie/serwisie i zakładania przez niego konta lub podczas zapisu na newsletter, bez zakładania konta w serwisie.

Czy można kupować bazy danych?

Istnieje możliwość zakupu gotowej bazy danych na potrzeby konkretnej kampanii.

Jest to jednak ryzykowne, bo nie mamy pewności jak dane znalazły się w bazie. Dlatego rekomendujemy korzystanie z takich gotowych baz jedynie po potwierdzeniu legalności posiadanych danych. Musimy posiadać następujące informacje - czy baza została zarejestrowana w GIODO (jaki ma numer) oraz czy posiada odpowiednie zgody marketingowe. Przy zakupie bazy mailingowej, warto zawrzeć z podmiotem sprzedającym umowę, która zabezpieczy firmę na wypadek, gdyby okazało się, że adresy e-mail nie zostały zebrane w odpowiedni sposób. Kupując bazę musimy także pamiętać o obowiązku informacyjnym w stosunku do osób, których dane znajdują się w bazie. Osoby te należy poinformować o:

  • swoich danych identyfikacyjnych,
  • celu i zakresie zbierania danych,
  • źródle danych,
  • prawie dostępu do treści danych i ich poprawiania,
  • prawie żądania zaprzestania przetwarzania danych.

 Co grozi za nielegalny mailing?

Prowadzenie kampanii e-mail marketingowych z naruszeniem prawa zagrożone jest całym szeregiem sankcji. Na gruncie ustawy o ochronie danych osobowych i świadczeniu usług drogą elektroniczną kary mogą zostać nałożone wyłącznie w ramach postępowania karnego, natomiast prawo telekomunikacyjne nadaje Prezesowi UKE prawo do nakładania kar w ramach postępowania administracyjnego. A co nam grozi:

  • grzywna,
  • kara ograniczenia wolności,
  • kara pozbawienia wolności do lat 2,
  • kara pieniężna w wysokości do 3% przychodu osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym.

Jak widać kary za nielegalny mailing są dotkliwe i oprócz nadszarpniętego wizerunku ryzykujemy także wysokie kary finansowe. Dlatego zanim przeprowadzimy kampanię mailingową warto wcześniej dobrze ją przygotować i korzystać przy tym z pomocy doświadczonych specjalistów.

 

2 Responses

  1. Sabina K.
    | Odpowiedz

    Często otrzymuję propozycje zakupu baz danych, nie wiedziałam, że powinnam powiadamiać każdego o tym, że mam go w swojej bazie. Mam nadzieję, że zamieszczenie w stopce mailingu informacji o prawach do poprawiania/usuwania z bazy danych odbiorców wystarczą?

    • adminSC
      | Odpowiedz

      Dzień dobry! Bardzo dziękujemy za komentarz.
      W przypadku zakupionej bazy danych obowiązek informacyjny wynika z art. 25 ust.1 ustawy o ochronie danych osobowych. Ponieważ w tym wypadku dane zostały pozyskane od podmiotu trzeciego, nabywca takiej bazy musi przekazać osobom, których dane dotyczą wszystkie wskazane w artykule informacje. Najlepiej przy pomocy odpowiedniej klauzuli. Trzeba jeszcze zwróć uwagę na jeden aspekt – klauzula obowiązku informacyjnego powinna zostać wysłana przed przesłaniem oferty marketingowej, jako treść odrębnego e-maila. Chodzi o to, aby umożliwić wniesienie sprzeciwu osobom, których dane dotyczą.
      W związku z tym doradzamy zamieszczenie w mailingu wszystkich wymaganych informacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *