LEGALNY E-MAIL MARKETING - część 1
Dowiesz się:
- Jakie przepisy prawne regulują kwestie kampanii e-mailingowych w Polsce?
- Jak poprawnie konstruować wymagane prawem zgody i legalnie pozyskiwać
bazy danych? - Jakie kary grożą za nieprzestrzeganie przepisów?
Jeżeli właśnie zastanawiasz się, czy wysyłasz swój mailing legalnie – ten artykuł jest dla Ciebie!
Wysyłając mailing do naszych klientów musimy przestrzegać obowiązujących przepisów. Konsumenci są coraz bardziej wyczuleni na przetwarzanie ich danych w celach marketingowych bez uzyskania uprzednio zgody. Źle przeprowadzona kampania może nam przynieść więcej kłopotów niż pożytku – od irytacji potencjalnych klientów i nadszarpnięcia naszego wizerunku po konsekwencje prawne.
W Polsce, aby dobrze prowadzić kampanie e-mail marketingowe należy przestrzegać postanowień trzech ustaw:
- Ustawy o ochronie danych osobowych (u.o.d.o)
- Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną (u.ś.u.d.e)
- Ustawy Prawo telekomunikacyjne (u.p.t)
Jeżeli się do nich nie zastosujemy może nam grozić nieprzyjemny kontakt ze strony Generalnego Inspektora Danych Osobowych (GIODO), Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE), a nawet konieczność zapłaty kary finansowej lub sprawa w sądzie.
Co w praktyce wynika dla nas z ustaw i jakie działania musimy podjąć, aby pozostawać
w zgodzie z prawem?
Wysyłanie informacji handlowych do osób fizycznych za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej może odbywać się wyłącznie po uprzednim uzyskaniu zgody odbiorców na otrzymanie takich informacji. Środkami komunikacji elektronicznej są m.in. e-mail, SMS, MMS, systemy oraz strony www.
Każda wiadomość służąca bezpośredniemu lub pośredniemu promowaniu naszej firmy, jej usług lub produktów, a która nie była zamówiona przez odbiorcę jest traktowana jako spam. W praktyce każdy e-mail komercyjny spełnia te kryteria i wcale nie muszą to być typowe mailingi reklamowe – dotyczy to także newsletterów i subskrypcji - wszystkiego, co przynosi ma nam realne korzyści za pomogą kontaktu mailowego.
Zatem kluczowym pojęciem w e-mail marketingu jest zgoda, a właściwie kilka rodzajów zgód- wynikających z trzech aktów prawnych wskazanych powyżej:
- zgoda na przetwarzanie danych osobowych dla celów marketingowych (u.o.d.o)
- zgoda na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczna (u.ś.u.d.e)
- zgoda na korzystanie z telekomunikacyjnego urządzenia końcowego dla celów marketingowych (u.p.t)
W kolejnej części dowiecie się jak uzyskać zgody.
Dodaj komentarz